Vermager ik van sporten?

Sabrine Zarti
19082020

Het hele jaar worstelen we met die overtollige kilo’s. Die kilo's die we zijn bijgekomen tijdens onze welverdiende vakantie, onze leuke verjaardagsweekend/week, de heerlijke eindejaarsfeesten, een stressvolle periode, enzovoort. Om dat te doen, beslissen we vaak om intensief (en soms excessief) te sporten. Maar, vermager je nu eigenlijk door te sporten? Of is sport beter voor andere zaken? Ik licht het even toe  in deze blogpost.


Voordelen genoeg

Sporten heeft en geeft heel wat voordelen. Regelmatig bewegen (in welke vorm dan ook) zorgt voor een gezond en fit lichaam , het verkleint de kans op hart- en vaatziekten, het verlaagt de kans op een hoge bloeddruk, je krijgt er sterke spieren en botten van, enzovoort. Voordelen genoeg dus!

Maar, jammer genoeg ga je van sporten niet echt afvallen. Daar zijn een aantal redenen voor:

1. ‘Afbranden’ bestaat niet

Met een rekensommetje kunnen we snel zien dat calorieën uit opgenomen voeding ‘afbranden’, moeilijk (lees bijna onmogelijk) is.

Bijvoorbeeld:
De referentie-inname voor een vrouw is gemiddeld 2000 kcal per dag. Wanneer je een uur gaat lopen verbrand je ongeveer tussen de 500 à 800 kcal (afhankelijk van je gewicht, hoe snel je loopt, de helling, …).  Dus als je vijf maal per week gaat lopen, wat al redelijk veel is, verbrand je wekelijks ongeveer 2500 à 4000 kcal.  Echter eet je per week wel 14.000 calorieën (7 x 2000 kcal)!

Wanneer je  effectief wil afvallen door te sporten, moet je eigenlijk dagelijks uren bezig. Dat is moeilijk haalbaar



Wanneer je dus effectief wil afvallen door te sporten, zou je eigenlijk dagelijks uren bezig moeten zijn. Dat laatste is moeilijk haalbaar, tenzij je een topsporter bent. Daarbovenop is het fysiek niet aan te raden. En ook mentaal zal je er hoogstwaarschijnlijk niet gelukkiger van worden. En laat dat laatste nu nét wél de bedoeling van sporten zijn.



2. Overcompensatie

Een tweede reden waarom we niet of weinig afvallen door te sporten is omdat we honger krijgen van al dat sporten en bewegen. Dat is een logisch en gezond gevolg. We hebben net calorieën verbrand en die calorieën wil ons lichaam terug. Dat wil dus wel zeggen dat de calorieën die je zonet ‘verbrandde’, je snel terug zal consumeren door die extra honger …


Daarbovenop blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat we vaak de hoeveelheid calorieën die we verbrand hebben overschatten. We zouden daardoor drie keer meer calorieën eten dan we verbrand hebben.

Beloning

Nadat we gesport hebben, belonen we onszelf graag. We hebben zonet een uur gelopen, dus dat (extra?) stukje chocolade hebben we mooi verdiend. Of we zijn zonet naar de fitness gegaan, dus dat pakje frietjes kan er wel bij.
(On)bewust gaan we onszelf belonen
. Je eet dat extra stukje chocolade omdat je toch gaan sporten bent, dan is het wel oké. Toch?

We zouden na het sporten drie keer meer calorieën consumeren dan we verbrand hebben


Energiedrankjes, proteïnen en koolhydraten 

Mijn laatste conclusie is dat wanneer we beginnen met sporten, we denken dat we moeten consumeren zoals atleten. Energiedrankjes, powerbars, proteïne shakes, ... Maar zolang je niet sport zoals een atleet, is het niet aangeraden om te eten zoals een atleet.


Die drankjes en energiebars gaan jou energie geven, maar energie staat gelijk aan calorieën (letterlijk). Ervan consumeren kan mogelijks je prestaties verbeteren, maar je gewicht niet. Het is dus belangrijk om eerst goed je doelen te definiëren en vervolgens te consumeren naar die doelstellingen. Wil je massa bouwen? Dan heb je inderdaad meer energie nodig. Wil je afslanken? Dan is een calorietekort op langere termijn net nodig.


Wat doe je dan best wel?

Zoals vermeld is sporten wel degelijk goed voor jou en je gezondheid en is het een echte aanrader! Dus doen!

Maar wil je die overtollige kilo’s kwijt, dan is het vooral belangrijk dat je jouw voeding aanpast. Sport in combinatie met voeding kan wel degelijk een (groot) verschil maken. Wanneer je over het algemeen minder calorieën consumeert en daarbovenop meer gaat bewegen, zal je die kilo’s wél kwijtraken. En deze zullen ze er op lange termijn ook afblijven. Onthoud echter dat voeding voor 80% invloed heeft op die kilo’s.

Wil je die overtollige kilo’s kwijt? Dan is het vooral belangrijk dat je jouw voeding aanpast.



Het blijft ook belangrijk dat je voedzaam eet en dat je alle nodige voedingsstoffen kan opnemen. Ga dus zeker niet op één of ander (gek) dieet gaat om snel kilo’s te verliezen. Een gouden tip: hoe sneller de kilo’s eraf vliegen, hoe sneller ze terugkomen.

Wel raden we aan om je bewust te worden van je eetgewoontes en deze, stap per stap, hap per hap, aan te passen. Op lange termijn streef je dan naar de 80/20 verhouding. 80% van de tijd eet je de voedzame alternatieven, 20% van de tijd kan je ‘zondigen’. Op die manier ontzeg je je niets en ga je ook niet hunkeren naar ‘iets wat je niet mag eten.

Tenslotte is het aangeraden om je bij het sporten te laten begeleiden. Doe niet zomaar wat, maar bespreek eerst met een professional wat jouw doelen zijn en hoe jullie deze samen kunnen behalen.


Hulp nodig bij dat laatste? Bekijk dan onze
online coaching formules voor zowel sport als voeding. Zo helpen we jou om de beste versie van jezelf te worden!



Sabrine Zarti

Sabrine Zarti is Founder van PersonalFit, voedingsdeskundige en personal trainer. Het is haar missie om mensen naar een gezond(er) leven te helpen en haar kennis te delen.

Hey, your browser is out of date!

We've noticed you're currently using an old version of IE.
We really recommend you update your browser.