Maak jij de afweging?

Sabrine Zarti
24092020

Maak jij soms de afweging? Van je eten? Er zijn er die er bij zweren, anderen schatten hun porties liever in met de losse pols. Nog anderen geloven niet in portiegrootte. Maar, is eten afwegen nodig binnen een gezonde levensstijl? Hieronder bespreken we een aantal manieren van eten wegen, de pro’s, de contra’s en onze conclusie.

1. Wegen met een weegschaal

Zoals de titel het hierboven stelt, ga je jouw voeding afwegen met een keukenweegschaal. Je kijkt hoeveel je eet en trackt het eventueel met een app. Zo kan je nauwgezet jouw calorie-inname bijhouden.

Het grote voordeel hiervan is dat je zeer nauwkeurig te werkt gaat en een duidelijk beeld krijgt over jouw porties en portiegrootte. Je weet exact hoeveel je eet.

2. Wegen met je hand

Naast de weegschaal kun je ook jouw handpalmen gebruiken om eten ‘af te wegen’. Er zijn hier een aantal methodes voor:

- open handpalm:

  • een open handpalm gebruik je bijvoorbeeld voor de ideale portie van vlees, vis, kip, … (1 open handpalm = 1 portie)

- half open handpalm:

  • dit is ideaal om bijvoorbeeld noten af te wegen

- gebalde vuist:

  • ideaal voor het afwegen van koolhydraten zoals bijvoorbeeld pasta, …

- vinger:

  • bijvoorbeeld een stukje (zwarte) chocolade


Het voordeel hiervan is dat je geen weegschaal nodig hebt en dat je het gemakkelijk de rest van je leven kunt volhouden. Het is een goede manier om je bewust te worden van jouw porties en portiegrootte. Een ander voordeel is dat je eet naar de verhouding van je lichaam. Mensen die groter zijn hebben (meestal) grotere handen waardoor ze meer kunnen en moeten eten.

Voordelen van wegen

Het grote voordeel van het afwegen van je voeding is dat je controle krijgt over jouw porties. Dat is positief omdat onze porties de voorbije jaren gegroeid zijn. En dat soms samen met onze billen, benen of buik. Er is natuurlijk niets mis met een vol figuur/lichaam (integendeel curvy and we like it!), maar wel met een ongezond lichaam.


Het grote voordeel is dat je controle krijgt over jouw porties


Overeten zit zo goed als in onze cultuur ingebakken, dus het afwegen van voeding kan dat tegengaan waardoor je gemakkelijker kunt afvallen zonder een crashdieet of bepaalde voedingsgroepen te schrappen. Je wordt je ook bewuster van de signalen van je lichaam en leert zo te luisteren.

Daarnaast kan het ook helpen om de voedingsaanbevelingen te behalen van de gezondheidsorganisaties. Zo weet je of je voldoende groenten, fruit, vlees, vis, … binnenkrijgt.


Het gevaar

Echter schuilt er volgens ons ook een groot gevaar. Alles wegen kan er voor zorgen dat je niet meer zonder die weegschaal of handpalm durft te eten. Wat als je gaat uit eten? Of bij vrienden of familie gaat eten? Ga je dan een hele avond stressen over wat je eet? Neem je dan je weegschaal mee? Ga je proberen gokken met je handpalm wanneer ze jouw voedsel op jouw bord scheppen?


Het gevaar is dus dat het een obsessie wordt. Constant de afweging moeten maken (pun intended) kan een zeer vermoeiend proces worden waardoor je een negatieve relatie met voeding kunt ontwikkelen.


Dus, zijn we er nu voor of tegen?

Persoonlijk vinden we het afwegen met een weegschaal op lange termijn een minder goed idee. Het kan een goede manier zijn van bewustwording en kennis te vergaren (wat weegt hoeveel en wat is een goede portie voor mij), maar op lange termijn lijkt het ons minder gemakkelijk vol te houden.


Afwegen met de handpalmen lijkt ons dan wel een goed idee. Het kan helpen je porties onder controle te houden, zonder dat je op de gram moet gaan afwegen. Je kan dan voor jezelf uitmaken welke portie en portiegrootte jouw een verzadigd gevoel geeft. Belangrijk is ook hier dat het geen obsessie wordt. Af en toe moet je gewoon kunnen eten wat je wilt, wanneer je het wil en hoeveel je wilt.


Af en toe moet je gewoon kunnen eten wat je wilt, wanneer je het wil en hoeveel je wilt.


Onthoud vooral dat je van eten moet kunnen genieten en dat het een soort van ontspanning moet blijven. Maak dus voor jezelf, eventueel samen met je deskundige, de afweging hoe je jou bewust wil worden van jouw porties en hoe je deze onder controle wil houden..


Conclusie: doe wat bij jou past en wat jou een goed gevoel heeft. Weeg jij liever je eten niet af en hou je liever je porties op een andere manier onder controle. Super! Werkt die weegschaal toch beter voor jou? Ook goed. Maak er gewoon geen obsessie van en ENJOY!

Wil jij hulp met jouw porties, portiecontrole en gezond leven? Neem dan een kijkje naar één van onze formules om jou te begeleiden naar dé beste versie van jezelf.


Sabrine Zarti

Sabrine Zarti is Founder van PersonalFit, voedingsdeskundige en personal trainer. Het is haar missie om mensen naar een gezond(er) leven te helpen en haar kennis te delen.

Hey, your browser is out of date!

We've noticed you're currently using an old version of IE.
We really recommend you update your browser.