Keto of ketoGEEN?

Melina Galle

Er is al heel veel gezegd en geschreven over het ketodieet of ketogeen dieet. Maar wat is het? Wat doet het met je lichaam? Word je echt gezonder als je  dit dieet volgt? Is het echt een wonderdieet? In dit blogartikel staan we er graag even bij stil en leggen we het allemaal voor je uit. Veel leesplezier! 


Energieverbranding in het lichaam

We geven je graag eerst een beknopte uitleg over hoe de energieverbranding in het lichaam werkt. Koolhydraten worden in het lichaam omgezet in glucose. Die glucose wordt via je bloed naar verschillende cellen in het lichaam verspreid. Op deze manier stelt het je lichaam in staat om verschillende functies of activiteiten uit te oefenen zoals lopen of zwemmen. 

Glucose kan in het lichaam in de spieren en in de lever worden opgeslagen als glycogeen. Neemt het lichaam onvoldoende koolhydraten op waardoor de aanmaak van glucose te laag is? Dan zal het lichaam, nadat het de glycogeenvoorraad heeft opgebruikt, een andere manier zoeken om aan energie te raken en overgaan naar vetzuurverbranding. Uit vetzuurverbranding ontstaat geen glucose maar ketonen. Hersenen, spieren en het zenuwstelsel kunnen ketonen in de plaats van glucose gebruiken. 


Wat is een ketogeen dieet? 

Een ketogeen dieet is een dieet waarbij je heel weinig energie uit koolhydraten haalt. Andere bekende koolhydraatarme diëten zijn Dukan, Atkins en Dr. Frank. Bij een normaal, gezond voedingspatroon haal je gemiddeld 50-55% van je totale energiebehoefte uit koolhydraten. Dit komt ongeveer overeen met 250 tot 275 gram koolhydraten indien je gemiddelde energie inname ongeveer 2000 kcal per dag bedraagt. 

Bij een ketogeen dieet neem je 20 tot maximum 50 gram koolhydraten in. Als je minder koolhydraten inneemt, zal je producten met toegevoegde suikers (zoals gebak, koeken, snoep) maar ook brood, aardappelen, pasta, rijst en ook fruit en bepaalde groenten in veel mindere mate innemen. De rest van je energie zal je dus voornamelijk uit eiwitten en vetten halen. 


Zijn er voordelen? 

Gewichtsverlies? 

Als je minder energie inneemt dan normaal zal je gewicht verliezen. Maar neem je evenveel energie in, door bijvoorbeeld te (over)compenseren met vetten, zal je uiteraard geen gewicht verliezen. Uit onderzoek blijkt dat het ketogeen dieet op korte termijn snel gewichtsverlies levert. Bij een gebrek aan glucose zal het lichaam de glucose voorraad in het lichaam (glycogeen) aanspreken. Het verbruik van glycogeen veroorzaakt ook heel wat vochtverlies. Dit kan grotendeels de oorzaak zijn van het grotere gewichtsverlies in het begin van het dieet. Echter op lange termijn blijkt het gewicht na het dieet ook weer snel bij te komen. 

Voldaan gevoel

Eiwitten bezorgen een voldaan gevoel. Indien je eiwitten eet, zal je sneller en langer een voldaan gevoel hebben. Met als resultaat dat je minder snel honger zult hebben en minder snel zult snacken. Daarnaast zijn eiwitten belangrijk om je spieren op te bouwen. Eet je voldoende eiwit tijdens een energiearm dieet? Dan kan het eiwit helpen om je spiermassa te behouden. Daarnaast zouden ook de ketonen, de afbraakproducten van de vetzuurverbranding, het hongergevoel stillen. 


Zijn er nadelen? 

Ketose

Ketonen zorgen er voor dat het bloed zuurder wordt. Het lichaam komt hierdoor in een staat van ketose. Het lichaam van gezonde personen kan de zuurtegraad van het bloed goed onder controle houden. De effecten van een ketogeen dieet op de lange termijn zijn echter nog onvoldoende onderzocht. 

Volhouden

Net zoals andere diëten is het moeilijk om dit dieet vol te houden. In eerste instantie zal het tot gewichtsverlies leiden. Maar na het stoppen van het dieet kan een jo-jo-effect optreden. 

Voedingsstoffen

Door minder koolhydraten op te nemen, kan de inname van enkele voedingsstoffen te beperkt zijn. Denk maar aan voedingsvezels, B-vitamines en mineralen zoals magnesium.

Verhouding vetten 

Een hogere inname van vetten zal ook het aandeel verzadigde vetten verhogen. Een te grote inname van verzadigde vetten kan hart – en vaatziekten in de hand werken. 

Slechte adem 

Tijdens de vetzuurverbranding in een koolhydraatarm dieet wordt ook aceton gevormd. Aceton is een vluchtig product en wordt door het lichaam uitgescheiden via de urine of de adem. Dit kan dan ook zorgen voor een ‘acetonadem of slecht ruikende adem.  

Conclusie

Het ketogeen dieet is een extreem dieet en net zoals ieder ander dieet is het steeds moeilijk om een streng voedingspatroon vol te houden. Daarnaast kan het een tekort aan bepaalde voedingsstoffen veroorzaken maar ook een teveel aan andere voedingsstoffen (zoals verzadigde vetten). Een gezonde, gevarieerde voeding met voldoende lichaamsbeweging brengt voldoende voedingsstoffen aan om het lichaam gezond en in balans te houden. 

 


Bronnen:

voedingscentrum.nl

nice-info.be


Melina Galle

Ik ben erkend diëtiste en sinds enkele jaren woon ik in Denemarken. Hier heb ik een coachingsstijl met enkele Scandinavische invloeden ontwikkeld. Mijn passie ligt bij gezonde voeding, beweging en eigenlijk bijna alles wat met gezondheid te maken heeft. Sinds 2014 ben ik werkzaam als diëtiste en heb ik al heel wat mensen mogen begeleiden naar een gezondere levensstijl. Ik heb een holistische kijk en focus op wie jij bent en waar jij je motivatie uithaalt. Samen stellen we enkele haalbare doelen op om stapsgewijs je grotere doel te behalen. Ik kijk er naar uit om samen aan jouw gezondheidsdoel te werken.

Hey, your browser is out of date!

We've noticed you're currently using an old version of IE.
We really recommend you update your browser.