How to healthy?

Sabrine Zarti
06/08/2020

Gezond leven, het lijkt de laatste jaren  een ware trend geworden. Iedereen wil gezond leven, of wil het toch proberen,  maar het blijkt vaak toch moeilijker dan gedacht. En eens je eraan begint moet je het nog volhouden. Maar hoe begin je nu aan zo'n gezonde levensstijl  en hoe zorg je ervoor dat je het op lange termijn (lees: de rest van je leven) kan volhouden? Wel, in deze blogpost geef ik jullie een aantal tips.

Voor elk wat wils

In eerste instantie is het belangrijk dat je weet dat gezond leven voor iedereen iets anders is. Wat werkt voor jou, werkt misschien niet voor iemand anders. Daarnaast is de vraag ook: wat betekent gezond voor jou? Is dat suikervrij leven, koolhydraatarm, zoutarm, …?
Wat jij belangrijk vindt in je leven en eetpatroon, vindt iemand anders misschien niet belangrijk.

Alleen iets wat voor jou weinig moeite vergt, is iets dat je voor de rest van je leven kan volhouden.


Dus, wanneer je wil starten met een gezonde levensstijl is het in eerste instantie belangrijk dat je eerst voor jezelf die definitie opmaakt. Daarna is het een kwestie van te zoeken wat voor jou werkt. Zoek iets wat niet aanvoelt als een (tijdelijk) dieet. Alleen iets wat voor jou weinig moeite vergt, is iets dat je voor de rest van je leven kan volhouden.

Stap per stap, hap per hap

Een fout die mensen vaak maken is dat ze alles in één keer willen omgooien. Van een leven boordevol chips en cola naar een leven vol met salades. Dit werkt ZELDEN. Je houdt het waarschijnlijk wel een week of twee vol, misschien zelfs een maand, maar vroeg of laat herval je in die oude gewoontes. Waarom? Omdat het zeer moeilijk is om nul naar honderd te gaan. Of in dit geval van honderd naar nul.


Het is belangrijk om je leven stap per stap en hap per hap te veranderen. Kleine en gemakkelijke aanpassingen maken een wereld verschil. Eet je bijvoorbeeld elke dag een boterham met choco, begin dan met een dag op de twee je ontbijt aan te passen naar een voedzamer alternatief. Eet je elke dag een koek? Sla dan vanaf nu één dag over. Zo geniet je nog steeds van die koek, maar weliswaar om de twee dagen. En zo heb je net de helft van die calorieën al uitgespaard.

Kleine en gemakkelijke aanpassingen maken een wereld verschil


Lukt het je goed met die ene aanpassing? Dan kun je overgaan naar de volgende stap. Eet die boterham met choco nu twee keer in de week. Is je lunch minder gezond? Begin dan met ook die aan te passen. Zo kun je telkens een stapje verder gaan zonder dat je het gevoel krijgt dat je heel je leven moet omgooien. En nog belangrijker zonder dat jezelf iets permanent ontzegt.

Op deze manier kun je werken naar de welbekende en gouden 80/20 regel.

Eten is weten

Alles begint met kennis. Als je geen of weinig kennis over voeding hebt, wordt het moeilijk om de juiste keuzes te maken. Daarom is het belangrijk dat je jezelf bijschoolt. Nu weten we dat Google vol met tegenstrijdigheden staan. Daarom heeft PersonalFit een handleiding naar een gezonder leven gemaakt, die kun je volledig gratis via deze link downloaden.


Daarnaast is het geen schande om een deskundige om advies te vragen. De drempel naar een diëtiste is vaak nog te groot, maar eigenlijk zou het volgens ons een vaste waarde op school moeten zijn. Hoe ga je op zoek naar de juiste producten? Waar moet je opletten? Wat werkt er voor jouw lichaam? …  Een diëtiste kan je hierin wegwijs in maken. Ze baseren zich op wetenschap en op gezond verstand, dus geen al te gekke hypes.


Daarnaast heb je ook een aantal (gratis) hulpmiddelen:

  • De Nutristore (in de meeste gevallen betrouwbaar)
  • Yuka - app (in de meeste gevallen betrouwbaar)
  • Mijn Eetmeter - app
  • Kies Ik Gezond? - app

Tenslotte is het ook belangrijk dat je niet alles gelooft wat er op de verpakkingen van de producenten staat. Meer hierover vind je in deze blogpost.

Gezond boerenverstand

Wanneer je aan het zoveelste dieet begint, weet je diep in je binnenste ook dat dit niet dé ideale manier is om die kilo’s kwijt te geraken. Je hongergevoel bevestigt dit ook en je goesting in die verboden vrucht zorgt ervoor dat je binnen de kortste keer de handdoek in de ring gooit.


Vertrouw op je boerenverstand.


Met andere woorden: vertrouw op je boerenverstand. Je weet goed genoeg dat door voedingsgroepen te schrappen die je graag eet, je dit niet de rest van je leven kan volhouden. Doe het dan ook niet en probeer vooral keuzes te maken: vandaag wel, maar morgen niet.

En wat eet ik nu allemaal?

Wanneer je gezonder wil leven is het belangrijk om te weten hoe je er op dat moment voor staat. Wat eet jij allemaal op een dag? Door alles bij te houden in een voedingsdagboek (online of offline) krijg je een bewustwording van wat je allemaal in je lichaam steekt. Zo ontdek je een patroon van wat voedzaam is en wat minder.


Hierbij is het belangrijk dat je nauwkeurig te werk gaat. Schrijf ALLES op. Wat je eet, maar ook wat je drinkt. Ook dat ene stukje chocolade waarvan je denkt dat het niet veel uitmaakt. Ook dat klontje suiker in je koffie. Pas zo krijg je een overzicht van het totaalplaatje en kun je die kleine aanpassingen doorvoeren.

Door alles bij te houden in een voedingsdagboek kan je patronen herkennen

Tenslotte kun je met een calorietracker dan weer zien hoeveel calorieën je per dag consumeert. Wij zijn geen voorstander van calorieën tellen, maar het is wel belangrijk om te weten of jij 1500 kcal, 2000 kcal of 2500 kcal per dag eet. Bij het eerste is dat misschien iets te weinig en bij het derde net iets te veel. Dus ook daar is bewustwording interessant.

Easy peasy

Wanneer iets moeilijk is, is het ook moeilijk vol te houden. Maak het jezelf daarom gemakkelijk. Vind recepten die snel klaar zijn en die je lekker vindt. Doe workouts die geen uren in beslag nemen. Maak een weekmenu op zodat je weet wat je ‘s avonds gaat eten en en niet een vraagteken voor je koelkast staat.

In gezond leven is het woordje leven heel belangrijk. Het moet leefbaar zijn. Daarom is het belangrijk dat je er een routine in krijgt. Probeer die erin te krijgen door planmatig te werk te gaan: schil de dag ervoor je fruit voor het ontbijt, maak een extra portie avondeten voor de dag erna (eventueel als lunch). Eet op vaste tijdstippen jouw tussendoortjes zodat je niet te veel honger krijgt voor je hoofdmaaltijden…


Kleine aanpassingen = een wereld van verschil.

Shoppen, shoppen, shoppen

Gezond eten begint in de supermarkt. Als je kiest om minder voedzame alternatieven in je winkelmandje te stoppen, dan zul je deze ook in je mond stoppen. Kies je vooral voor groenten en fruit, zul je ook sneller geneigd zijn om deze te eten. Dus: maak voor je naar de winkel gaat een lijstje op met je weekmenu en wat je allemaal nodig hebt.


Pas ook de 80/20 regel toe op je boodschappenlijstje. 80% van je boodschappenlijstje bestaat uit de voedzame alternatieven. Zo zul je ook geneigd zijn om deze 80% van de tijd te eten.

Just do it!

Er over nadenken en contempleren is een goede eerste stap, maar het is belangrijk dat je het ook daadwerkelijk doet! Het zal gepaard gaan met vallen en opstaan. Maar dat is niet erg. Het belangrijkste is dat je eraan begint en dat je ziet wat wel of niet voor je werkt.

Tenslotte kom ik bij mijn laatste tip: volhouden en doorzetten is de boodschap. Er zullen momenten zijn waar je goesting hebt in minder voedzame alternatieven. Soms zul je kunnen toegeven andere momenten zal je jou bewust moeten worden van je keuzes. Maar je bent er aan begonnen en dat het belangrijkste!



Heb jij hulp nodig bij het gezond leven? Neem dan een kijkje naar onze formules en ontdek hoe wij jou kunnen helpen naar een gezonder leven én de beste versie van jezelf.


Sabrine Zarti

Sabrine Zarti is Founder van PersonalFit, voedingsdeskundige en personal trainer. Het is haar missie om mensen naar een gezond(er) leven te helpen en haar kennis te delen.

Hey, your browser is out of date!

We've noticed you're currently using an old version of IE.
We really recommend you update your browser.