Hoe maak ik de gezonde keuze in de supermarkt?

Sabrine Zarti

Wanneer je net begint aan je gezonde levensstijl (of zelfs wanneer je er al een tijdje mee bezig bent), dan kan een trip naar de supermarkt uitdagend zijn. Je wordt je plots bewust van hoe hard je moet zoeken naar die échte voedzame producten. Claims op de voorkant zijn namelijk niet altijd even betrouwbaar. Daarnaast liggen de schappen boordevol minder voedzame alternatieven, die allemaal zo mooi verpakt zijn en er zo lekker uitzien. Dus, hoe ga je naar de winkel en maak je toch die gezonde keuzes?


In eerste instantie is het belangrijk om te weten dat de voorkant van de verpakking voornamelijk dient om de verkoop van een product te stimuleren. Daar is niets mis mee, maar daar moeten wij ons als consument wel van bewust zijn. Light, suikervrij, geen toegevoegde suikers, zero sugar, … het zijn claims die vooral onze aandacht moeten trekken, deze vast te houden en ons te overtuigen om dat product te kopen.

In onze Westerse wereld is obesitas namelijk geen uitzondering, maar jammer genoeg zelfs regelmaat. Mensen zijn zich meer en meer bewust dat een gezond gewicht op lange termijn kan baten en zijn daarom op zoek naar die lekkere, handige en caloriearme producten. Daar maken producenten gretig gebruik van door verschillende claims op hun producten te zetten om zo die verkoop te stimuleren.
Meer over verpakking en etiketten vind je in onze vorige blogpost.


Hoe dan wel?

Nu we weten waarop we niet of minder moeten letten, luidt een nog de belangrijkere vraag: waar moeten we dan wel op letten?


1. Ingrediëntenlijst

  • De ingrediëntenlijst over een product zegt heel veel. Alles wat in het product zit, staat hierin vermeld. Dus wanneer er op de voorkant van een product bijvoorbeeld suikervrij staat, dan kun je op basis van de ingrediëntenlijst zien of er wel of geen zoetstoffen in de plaats werden toegevoegd.


  • Daarnaast zegt de lengte van een ingrediëntenlijst ook veel. Hoe langer de lijst, hoe meer bewerkt het product, hoe minder de voorkeur. Veel ingrediënten duiden op veel toevoegingen. Zeker wanneer je deze toevoegingen niet kan uitspreken.


  • Nog belangrijk om weten, is dat de ingrediënten in de lijst in chronologische volgorde staan. Het eerste ingrediënt is dus het meest aanwezig in het product, daarna het tweede, … Dus wanneer er als eerste ingrediënt suiker staat (zoals bijvoorbeeld in Nutella) dan weet je dit het meest gebruikte ingrediënt is in dat product.


  • Wees je er tenslotte van bewust dat er voor verschillende termen synoniemen gebruikt worden. Vooral om suiker en vet te omschrijven. Consumenten willen dit namelijk meer en meer mijden.
    Er worden dan termen gebruikt zoals honing, dextrose, fructose, stroop, siroop, ... voor suiker. Of termen zoals palmolie, kokosolie, plantaardige olie (plantaardig is niet altijd onverzadigd), boter, room, … voor vet.

    Maar ook de term zoetstof wordt vaak gemeden omdat deze een slechte reputatie hebben. Er worden dan termen gebruikt zoals cichorei wortel, xylitol, stevia en de alom bekende aspartaam.


2. Voedingswaarden

Naast de ingrediëntenlijst zijn de voedingswaarden ook zeer belangrijk. Letterlijk: welke waarden brengt dit product toe aan/in jouw lichaam? In deze tabel vind je onder andere de calorieën van een product. Maar het is heel belangrijk om te beseffen dat calorieën niet alles zeggen. En soms zeggen ze zelfs heel weinig.


Voedingswaarden: welke waarden brengt dit product toe aan of in mij lichaam?



Wanneer we terug het voorbeeld van Nutella nemen, dan bemerken we dat Nutella minder calorieën bevat dan bijvoorbeeld een pindakaas op basis van 100% pinda’s. Dus wanneer je alleen op calorieën zou afgaan, zou je bijna denken dat Nutella de betere optie is. Maar veel belangrijker is het totaalplaatje. Hoeveel vetten zitten er in het product. En hoeveel daarvan zijn verzadigd? Hoeveel eiwitten en vezels, hoeveel suikers? Want dat totaalplaatje gaat jou een beeld geven hoe voedzaam het product is, maar ook hoe vullend het product is.

Hoe meer eiwitten en vezels in je product, hoe meer je product gaat vullen. Het kan dan wel meer calorieën bevatten, je gaat er in het algemeen minder van eten EN je blijft er langer door verzadigd. Daardoor ga je doorheen de dag minder sneukelen, wat jouw totale calorie inname op z’n beurt weer laag houden.

Daarnaast zal een product met veel suiker er ook voor zorgen dat jouw suikerspiegel snel stijgt en daalt. Met andere woorden: je hebt snel terug nood aan suiker. Een vicieuze cirkel met heel veel extra calorieën tot gevolg.

Appels met appels

Belangrijk wanneer je op zoek gaat naar die voedzame producten is om verschillende producten met elkaar te vergelijken. Vergelijk verschillende opties en kijk waar het ene product beter op scoort dan het andere product. Op basis hiervan kun je een betrouwbare keuze maken.


Het is wel belangrijk dat je vergelijkt op basis van 100 gram en niet op basis van portiegrootte. We moeten namelijk appels met appels vergelijken. Verschillende producten hebben verschillende portiegroottes. En verschillende portiegroottes met elkaar vergelijken kan een vertekend beeld geven.

Je kunt natuurlijk wel de portiegroottes vergelijken wanneer deze beiden gelijk zijn. Denk dan bijvoorbeeld aan 15 gram pindakaas en 15 gram Nutella.


Hoe ga ik dan het best naar de winkel?

We gaan eerlijk met je zijn: in het begin is dat tijdsintensief. Je moet op heel veel zaken letten en vooral goed zoeken. Die producten staan namelijk niet allemaal samen op een schap. En producten waarvan je dacht dat ze gezond waren, blijken na een analyse misschien toch niet zo gezond. Dus het belangrijkste is dat je op bovenstaande zaken let en dat je op zoek gaat.

"Producten waarvan je dacht dat ze gezond waren, blijken na een analyse  toch niet zo gezond"



Bekijk eerst eens de producten die je normaliter koopt. Zitten deze boordevol suiker of (verzadigd) vet? Zoek dan naar een product in de buurt. Kijk naar de claims op de verpakkingen en neem er dan de achterkant bij. Alleen zo kun je een gegronde keuze maken.

Tenslotte is het belangrijk om te weten dat veel zaken met een smaakje, chocolade, …  minder voedzaam zijn. Hoe meer chocolade, hoe minder voedzaam. Hoe meer smaakjes (bijvoorbeeld yoghurt met aardbei), hoe meer suiker er ook (meestal) in het product zitten.


Een laatste tip is: laat je begeleiden. Het is een tip die we vaak geven omdat we weten hoe moeilijk en energierovend de zoektocht kan zijn. Zeker wanneer je naar de winkel gaat. Een diëtiste weet perfect welke producten wel of niet de voorkeur genieten en kan je hier zeer nauw in begeleiden. Want hé, waarom zou je het warm water moeten uitvinden?


Wil jij weten hoe je gezond kan winkelen? Vanaf nu hebben we
een online cursus die jou begeleidt in jouw zoektocht in de supermarkt. We vergelijken bijna alle producten in alle verschillende supermarkten EN je krijgt er een winkelkaart gratis bij, zodat je gemakkelijker kan winkelen. Daarbovenop kun je met de kortingscode ‘GEZONDWINKELEN’ genieten van  €30 korting!

Sabrine Zarti

Sabrine Zarti is Founder van PersonalFit, voedingsdeskundige en personal trainer. Het is haar missie om mensen naar een gezond(er) leven te helpen en haar kennis te delen.

Hey, your browser is out of date!

We've noticed you're currently using an old version of IE.
We really recommend you update your browser.