Hoe hou je die gezonde levensstijl ook in het weekend vol?

Van maandag tot vrijdag gaat alles vanzelf. Je kunt gezond ontbijten, je lunch is voedzaam en boordevol groenten en je tovert in no time een lekker avondmaal op tafel. Maar… dan is het vrijdag. EIN-DE-LIJK weekend. Dus met een gezellig glaasje en heerlijke hapjes zet je het weekend in. Jammer genoeg stopt het daar vaak niet bij en vinden we het moeilijk(er) om in het weekend onze gezonde gewoontes vol te houden.

Elk weekend hetzelfde liedje...


In het weekend koken is namelijk NOT DONE. Geen goesting! Je hebt al de hele week je best gedaan en in het weekend mag de broeksriem wat losser. Dus iets gaan afhalen of gezellig gaan eten geniet de voorkeur. 

En in het weekend slaap je wat langer uit (hopelijk) en start je graag de dag met lekkere koffiekoeken. Tegen de middag heb je niet zo heel veel honger, dus je skipt je lunch. Rond 15 uur krijg je dan weer reuzehonger. Maar, nu nog lunchen is te laat, want binnen een paar uren is het tijd voor je avondmaal. Dus snel een koek (of twee) achter de kiezen.
‘s Avonds is het dan tijd voor (alweer) een lekker aperitiefje en wat comfort food. De week was stressvol en we verdienen dat.

Dan is zondag daar. Nu gezonder eten zou gekkenwerk zijn, dus we pakken er nog eens goed van om dan met een schuldgevoel aan maandag te beginnen. WHY? Waarom heb ik weer overdreven dit weekend?

Het is elk weekend hetzelfde liedje…

Verklaring


In de week gaat alles vanzelf omdat je een routine hebt. Een structuur. Een houvast. Je plant je ontbijt omdat je ‘s ochtends niet veel tijd hebt. Je neemt je lunch en tussendoortjes mee en ‘s avonds ben je voorbereid omdat je boodschappen voor de hele week hebt gedaan.

"Die routine in de week is jouw houvast. Valt dat weg, dan verval je al snel in ongezonde gewoontes"


In het weekend mag het allemaal wat losser en spontaner. En dat is de verklaring waarom je het moeilijk vindt om die gezonde levensstijl in het weekend vol te houden. Je hebt namelijk die structuur, die routine, die houvast niet meer.

Planning planning planning

Zoals we het in onze masterclass meermaals herhaald hebben: planning is key. Zonder planning grijp je te snel naar die snelle (ongezonde) maaltijden of tussendoortjes. En eens je eraan begint, is het moeilijk om te stoppen. Eens je die suikers of verzadigde vetten proeft, smaakt het algauw naar meer.


Daarom is het belangrijk om ook je weekends te plannen. Dat wil niet zeggen dat je elke maaltijd in detail moet plannen. Maar plan en eet zeker je hoofdmaaltijden en tussendoortjes. Zelfs wanneer je gaat gaan eten of afhalen. Af en toe minder voedzaam eten kan en mag (lees: moet). Maar probeer dat ook in te plannen. Bijvoorbeeld: zaterdagochtend ga ik koffiekoeken eten, maar zondag niet. En vrijdagavond gaan we achter frietjes, dus rest van de week eet ik geen ander gefrituurd voedsel.

Op deze manier gun je jezelf ook wel eens iets minder gezond, maar blijf je toch een routine en houvast hebben. Daarnaast plan je het in, waardoor je ernaar kunt uitkijken en er daardoor meer van kunt genieten.

Sporty weekend spice

Normaliter heb je in het weekend wat meer tijd. Waarom die tijd dan niet optimaal gebruiken om een workout in te plannen? Dat kan een workout van PersonalFit zijn, een loopsessie, een groepsles, zwemsessie, stevige wandelsessie, … Wat dan ook. Maar zorg ervoor dat je in het weekend minstens één keer matig tot intensief beweegt.

Waarom? In eerste instantie omdat sporten en bewegen goed voor je is natuurlijk. Je hebt daarnaast in het weekend wat meer tijd, dus het geeft je weekend onmiddellijk een gezonde twist.

"Besteed je tijd in het weekend nuttig en plan zeker een sportsessie in!"


In tweede instantie zal die sportsessie er voor zorgen dat je niet (al te veel) overdrijft met ongezond eten het weekend. Je hebt namelijk gesport, dus je gaat nu toch niet hele tijd snoepen zeker? Tenslotte doet die beweging je deugd en helpt het mee aan die gezondere levensstijl. Je voelt je instant fitter.

Het begint in de winkelkar

Tenslotte begint het in de winkelkar. Haal je tal van ongezonde voeding in huis, dan weet je dat je die gaat opeten. Hanteer in je winkelkar ook de 80/20 regel. Zorg ervoor dat je 80% voedzame producten in huis haalt en de overige 20% mag dan minder voedzaam zijn.
(Meer weten over gezond winkelen? Download dan gratis onze
handleiding naar gezond winkelen)

Wanneer je het niet in huis haalt, kun je het ook niet eten. Of je moet er redelijk veel moeite voor doen om het dan toch in huis te halen. En als je er dan zoveel moeite voor doet, dan is het een bewuste keuze en dan zouden we aanraden: geniet er gewoon van.


Met deze bovenstaande tips zijn we er zeker van dat je volgend weekend voedzamer tegemoet kan gaan! Blijft het echter moeilijk voor jou? Laat ons dan helpen en neem een kijkje naar onze formules!



Hey, your browser is out of date!

We've noticed you're currently using an old version of IE.
We really recommend you update your browser.