Help, is mijn postpartum lichaam wel normaal?

Sabrine Zarti

Ons postpartum body. Het lichaam na de zwangerschap. Dat lichaam dat negen maanden het huis is geweest voor onze baby. Dat hem voorzien heeft van voldoende voedingsstoffen om ons na negen maanden een perfecte exemplaar af te leveren. Maar na dat bol buikje en die roze wolk voelen we ons vaak onzeker over ons lichaam. Want, hoe krijgen we dat pré-baby-lijf terug? Daarvoor laten we onze founder, mama van twee (2,5 & 9 maanden) & personal trainer Sabrine aan het woord. 

It’s normal

Ik denk dat bijna elke vrouw onzeker is over haar lichaam na de zwangerschap en bevalling. Zeker die eerste weken of maanden. En zelfs een jaar nadien heerst er volgens mij nog veel onzekerheid. We zitten met tal van vragen die onbeantwoord blijven. Vaak omdat we ze niet durft stellen. Omdat er toch nog taboe rond heerst. Maar ook omdat elk lichaam anders is. En iedereen maakt zijn postpartum journey op haar manier mee.

We zitten met tal van vragen die onbeantwoord blijven. Vaak omdat we ze niet durft stellen.



Een aantal vragen die meermaals door mijn hoofd de revue passeerden zijn: "Gaat mijn lichaam er ooit terug uitzien zoals vroeger? Hoe stellen andere vrouwen het? Is dit bandje onderaan mijn buik normaal? En gaat dat weg? Is het normaal dat mijn navel er anders uitziet dan voordien? Die streep op mijn buik, gaat die nog weg? En mijn heupen zijn precies wat uitgezet. Kan dat? Ga ik ooit terug in mijn oude jeans passen? Of koop ik beter nieuwe? Wanneer ga ik die resterende zwangerschapskilo’s kwijtraken. Want iemand anders zit al terug op haar origineel gewicht?" enzovoort, enzovoort.

Tal van vragen waar volgens mij veel vrouwen zich in herkennen. En die perfect normaal zijn! Want als je deze blogpost leest, dan ben je niet alleen!

Zoals je weet (of misschien niet), ben ik intussen negen maanden geleden voor de tweede keer mama geworden. In totaal was ik 14 kg bijgekomen. Na de bevalling is er denk ik acht kilogram afgegaan. Ik hoor van andere vrouwen dat ze 10 kg lichter waren of 12 kg. Maar ik dus acht. We zijn nu negen maanden later en ik ben nog niet alle kilo's kwijt. En misschien geraak ik deze nooit meer kwijt. Want mijn leven is ook veranderd. Zo ben ik veranderd van anticonceptie, is mijn leven veel stressvoller, beweeg ik meer en heb ik meer spieren, ... Allemaal zaken die een invloed hebben op de kilo's. Maar dat wil niet zeggen dat ik, ondanks die kilo's extra, nu ongezonder, minder sterk of minder fit ben. En daar gaat het uiteindelijk om.


Trip down to memory lane

Net na de bevalling was ik enorm gefocust op de kilo's en dat postpartum lichaam. Ik betrapte mijzelf erop dat ik foto’s bekeek van na mijn eerste zwangerschap. Ik wilde weten of ik toen slanker en fitter was in dit stadium. Of ik wel goed bezig was, of een tandje moest bijsteken. Maar: “comparaison is poisson“.

Ik stond meermaals per week op de weegschaal. Ik at gezond en begon te sporten zodra ik mocht. Geen grammetje lichter. Ik werd er ambetant en onzeker van. Daarom besloot ik uiteindelijk om te stoppen met scrollen. En om te stoppen met mij te wegen. Ik deed wat ik wist dat het beste was: voedzaam eten en voldoende bewegen. Wat ik wel ben blijven doen, is mijn evolutie met foto's documenteren. Om zo aan mezelf te tonen van hoever ik kom. Dat er wel degelijk een verschil is aan mijn lichaam, ook al vertaalt zich dat niet in cijfers.

2 maanden postpartum


JA, JA en nog eens JA

Om dus terug te komen op die vragen. JA, het is normaal dat je jou onzeker voelt. Dat je een extra bandje rond je middel hebt en dat je in het algemeen wat meer kilo’s bent aangekomen. Dat je vetpercentage wat hoger ligt. Want, je bent dan ook negen maanden het huis geweest van die baby. Daardoor heb je extra vet opgeslagen. En dat zowel rond je buik, billen EN armen. Dat doet ons lichaam om die baby te beschermen en om deze te voorzien van voldoende voedingsstoffen. Daarnaast ook om jou voldoende energie te geven! Vooral naar het einde van de zwangerschap toe en ter voorbereiding van de borstvoeding. Je bent ook meer bloed geen produceren. En tenslotte werd je naar het einde toe minder en minder mobiel. Dus JA, JA en nog eens JA. Dat is allemaal NORMAAL.

"Vrouwen zijn het meest ontevreden over hun lichaam zes maanden na de bevalling"


Zul je er dan ooit terug uitzien zoals ervoor? Krijg je ooit je oud lichaam terug? Eén ding is zeker, je lichaam is veranderd. Het kan zijn dat je ooit teruggaat naar dat oude lichaam, maar het kan even goed zijn dat je lichaam permanent veranderd is. Je heupen zijn misschien uitgezet. Misschien heb je striemen op je buik en benen gekregen. Dat gewicht kan nu hoger of lager liggen dan voordien.  Tot negen maanden na de bevalling ben je nog volop aan het ontzwangeren,  je hormonen zijn veranderd en je metabolisme misschien ook. Ze zeggen niet voor niets: negen maanden op, negen maanden af. Maar zelfs daarna kan het zijn dat jouw lichaam nog niet het oude is. Een zwangerschap en een bevalling is een intensief proces voor ons lichaam. We moeten het dus de nodige tijd geven om te helen.


Niet tevreden

Uit onderzoek blijkt dat vrouwen het meest ontevreden zijn over hun lichaam zes maanden na de bevalling. Dat heeft te maken met een aantal zaken. In eerste instantie hebben vrouwen andere verwachtingen obrt hoe hun lichaam er zes maanden postpartum zou moeten uitzien. Velen onder ons denken dat ze tegen dan hun ‘oud’ lichaam terug zullen hebben, maar dat is niet altijd het geval.


In tweede instantie bevordert het hebben van een baby onze beweging niet. We zitten vaak en lang neer om de baby te voeden. Daarnaast zorgen vermoeidheid, slapeloze nachten en gewoonweg minder tijd voor onszelf ervoor dat we minder of zelfs niet sporten. Daardoor kunnen die spieren niet verstevigen. Onze hormonen kunnen daarbij nog eens zorgen voor een verhoogd hongergevoel, waardoor we meer eten. En de vicieuze cirkel is rond.

Maar, wat dan wel?

Wat je het best kunt doen om je zo snel mogelijk fit te voelen postpartum is redelijk simpel:


Oké, dat klinkt redelijk simpel. En ik weet uit ervaring dat het niet altijd vanzelfsprekend is. Toch is het haalbaar. De key is: maak het jezelf gemakkelijk. Kies voor gemakkelijke en simpele recepten die niet veel tijd vergen.

Kies voor kort en krachtige workouts of voor een online groepssessies zodat je jou niet hoeft te verplaatsen. Let wel op. Sporten kan pas zes à acht weken na de bevalling. Zorg er dus voor dat je eerst op controle bent geweest bij je arts, vooraleer je eraan begint.
Daarnaast raad ik aan om rustig op te bouwen. Begin niet van dag één met burpees. Zelfs wanneer je voor je zwangerschap veel en intensief sportte. Daarnaast is professionele begeleiding geen slecht idee. Dat hoeft trouwens niet stukken van mensen te kosten. Dat kan bijvoorbeeld door een kinesist, dat wordt terugbetaald. Je hebt hier ook gespecialiseerde personal trainers in (zoals ik). 
(Let wel op: heb je een brede of diepe diastase, of twijfel je, dan is het sterk aangeraden om je te laten begeleiden door een kinesist.)

"Laat je begeleiden door een professional. Zo weet je dat je de juiste bewegingen doet en dat je die beweging juist doet"


Speciaal voor vrouwen die aan hun postpartum lichaam willen werken en dat willen verstevigen heb ik een online workout programma ontwikkeld. Dat deed ik omdat ik merkte dat ik zelf nood had aan zo'n programma. Door die nieuwe baby in huis is het niet gemakkelijk om jezelf in gang te krijgen. Om jezelf voldoende te motiveren. Of om te weten welke oefeningen aangeraden zijn. Daarom ontwikkelde ik dit twaalf weken programma voor maximum vijftien andere vrouwen die in hetzelfde schuitje zitten!.

Het postpartum online workout programma is speciaal ontwikkeld voor nieuwe mama’s met oog op het herstel van het lichaam, de buikspieren en de bekkenbodemspieren. Het programma werd in samenwerking met een kinesist opgesteld en is dus in principe voor elke vrouw haalbaar. Daarnaast worden er slechts vijftien vrouwen toegelaten. Op die manier kan ik iedereen blijven persoonlijk coachen en feedback geven, maar krijgt iedereen toch een groepsgevoel.


Het postpartum programma is op dit moment volop bezig en volledig uitverkocht. Maar je kunt gerust op de wachtlijst zetten voor het nieuw programma in januari. Meer info over het programma, opbouw en de prijzen vind je via deze link.

Sabrine Zarti

Sabrine Zarti is Founder van PersonalFit, voedingsdeskundige en personal trainer. Het is haar missie om mensen naar een gezond(er) leven te helpen en haar kennis te delen.

Hey, your browser is out of date!

We've noticed you're currently using an old version of IE.
We really recommend you update your browser.