HALLO health of 'health halo'?

Sabrine Zarti
20/05/2020

De supermarkten staan vol met producten die claimen dat ze gezond zijn. De verpakkingen zijn mooi , aantrekkelijk en ze bevatten tal van labels zoals: geen toegevoegde suikers, alleen natuurlijke suikers, glutenvrij, koolhydraatarm, … Maar wanneer is een product  nu echt voedzaam? Hoe kun je deze herkennen? Wat zijn health halo’s en hoe weet je nu wat er echt in je een product zit?

Health Halo’s

Het eerste wat ik jullie wil bijbrengen over voedingsverpakkingen is: weet wat je leest. Neem de goed klinkende slogans met een korreltje zout. De voorkant van een etiket is vooral een reclamebord voor het product. Fabrikanten hebben namelijk één grote doelstelling: hun producten verkopen. Daar is natuurlijk niets mis mee, maar het is wel belangrijk dat wij, als consument, begrijpen en weten wat we kopen. 

Weet wat je leest


Die goed klinkende slogans bestempelen we in deze blog als health halo’s. Dat zijn labels op jouw favoriete producten die ervoor zorgen dat je het product sneller koopt. Denk maar aan het label ‘geen toegevoegde suikers’ of ‘glutenvrij’.

Hieronder  bespreek ik de meest voorkomende Health Halo’s en waar je  best oplet bij het aankopen van een product.


Geen toegevoegde suikers

Je herkent het label vast en zeker: geen toegevoegde suikers. Maar, een belangrijke kanttekening: het is niet omdat er staat ‘geen toegevoegde suikers’, dat het product geen suiker bevat. Dat wil alleen zeggen dat de producent geen extra suiker heeft toegevoegd.


Ik geef jullie graag een voorbeeld: je koopt een proteïne bar zonder toegevoegde suikers. In deze proteïne bar zitten wel degelijk suikers (dat zie je op de achterkant). De suikers zijn dan afkomstig zijn van het fruit en de tarwe die erin verwerkt zitten. Daarnaast kunnen er ook zoetstoffen in verwerkt zitten.

Zoetstoffen worden dus niet als suiker bestempeld. Ze zijn in het algemeen minder calorierijk dan suiker, maar het neemt de zoete smaakgewenning niet weg. De bar zal vlot naar binnen gaan en het zal je heerlijk smaken. Daarnaast zal het je doen hunkeren naar meer.


Natuurlijke suikers

Het label  ‘natuurlijke suikers’ gaat gepaard met wat hierboven staat. Natuurlijke suikers, zijn ook suikers. Honing, agave siroop, palmsuiker, ahorn siroop, … Je lichaam herkent het verschil niet tussen een klontje suiker of honing. Je lichaam zal het op dezelfde manier verwerken en als je er te veel van eet, zal het teveel worden omgezet in vet.

Er is niets mis met honing, ahornsiroop of zelfs geraffineerde suiker … zolang je de inname hiervan beperkt.


Dus wanneer je bovenstaande op een verpakking ziet staan, weet dat er wel degelijk suiker (in welke vorm dan ook) in zit,  het waarschijnlijk calorierijk is en het best met mate wordt geconsumeerd.

Glutenvrij

Heel wat mensen eten tegenwoordig glutenvrij. Ik ben geen gluten expert en kan mij dus ook niet uitspreken over de gezondheidsvoordelen van glutenvrij eten. Echter weet ik uit ervaring dat op heel wat verpakkingen gepronkt wordt het label ‘glutenvrij’. Je mag dit label zeker en vast geloven. Het enige waar je wel best voor oppast, is dat je het product niet alleen koopt omdat het net glutenvrij is.


Ik geef jullie opnieuw graag een voorbeeld: op een bepaald merk van popcorn staat het label ‘glutenvrij’. Jij als glutenvrij fanaat denkt: leuk, ik kan genieten van deze speciale popcorn. MAAR popcorn is in principe altijd glutenvrij. Het is namelijk gemaakt van maïs en maïs is glutenvrij.

Dus kies niet voor het duurste product, met de meeste labels. Ga voor de popcorn die jij het lekkerste vindt als glutenvrij fanaat.

Koolhydraatarm

Het gebruik van dit label is eigenlijk gelijkaardig aan het ‘glutenvrij’ label. Op sommige etiketten zul je het label koolhydraatarm terugvinden. Ook op producten die in eerste instantie al koolhydraatarm zijn. Koop dus niet enkel een product omdat het dit label draagt, maar probeer je te informeren over het voedingsproduct en de samenstelling hiervan.


Waar let je best op?

Met al die labels vraag je je nu waarschijnlijk af of je die verpakkingen mag geloven? Wel, jazeker! Om een geïnformeerde beslissing te maken over het product dat je vasthoudt, neem je best even een kijkje op de achterkant. Daar staat alle nodige (en vooral betrouwbare) informatie.


Je kunt een kijkje nemen in de ingrediëntenlijst. De ingrediënten staan in chronologische volgorde: wat het product het meest bevat, komt het eerst in de lijst. Als er op de eerste of tweede plaats zoetstoffen staat, dan weet je dat dit het meest gebruikte ingrediënt is.


Je kunt ook een kijkje nemen in de tabel met de voedingswaarden. Hier moet je op de volgende zaken letten:

- aantal calorieën per 100 gram

  • je eet waarschijnlijk per portie, maar ieder voedingsmiddel heeft een verschillende portiegrootte. Daarom is het handig om je voeding te vergelijken per 100 gram, dat zorgt ervoor dat je appelen met appelen kan vergelijken.

- verzadigde vetten

  • dat duidt aan hoeveel ‘slechte’ vetten in het product aanwezig zijn
  • 5 gram = 1 klontje boter
    belangrijk is dat je hier kijkt naar de verhouding ten opzichte van het totaal product

- onverzadigde vetten

  • dit zijn plantaardige vetten en ook wel ‘goede’ vetten genoemd. Goede vetten heb je nodig voor een goede gezondheid. Maar vet blijft wel energierijk. Het is dus handig om te weten hoeveel vet in een bepaald voedingsmiddel zit. Als je een teveel aan vetten eet per dag, zul je  bijkomen.

- suikers

  • suikers worden aan bijna elk product toegevoegd, ze geven smaak en zorgen ervoor dat voeding langer goed blijft. De laatste jaren wordt suiker vaak als de grote boosdoener beschouwd. Het grote probleem met suiker is eigenlijk dat het ‘lege calorieën’ bevat, dat betekent dat het geen belangrijke voedingsstoffen aanlevert zoals proteïnen, vitaminen, mineralen, vezels, … Daarnaast is het ook slecht voor de tanden. 
  • Hier onthoud je best: 5 gram suiker =  ongeveer 1 klontje suiker. Je kunt hier best op de verhouding letten tussen suikers die natuurlijk in het product aanwezig zijn en de hoeveelheid toegevoegde suikers



Bovenstaande zijn tips & tricks waar je op kan letten als je naar de winkel gaat. Dat betekent niet dat je niets mag/kan eten met meer suiker, vetten, … Het is gewoon handig om te weten wat je naar binnen werkt om zo een gezonde balans te ontwikkelen.
Heb je toch hulp nodig bij het gezonder eten en leven? Boek dan nu gratis jouw intake gesprek en ontdek onze mogelijkheden.


Sabrine Zarti

Sabrine Zarti is Founder van Personal Fit, voedingsdeskundige en personal trainer. Het is haar missie om mensen naar een gezond(er) leven te helpen en haar kennis te delen.

Hey, your browser is out of date!

We've noticed you're currently using an old version of IE.
We really recommend you update your browser.