Gouden regels voor een gezonde levensstijl

Sabrine Zarti

Februari 2021. De goede voornemens die we in januari maakten beginnen beetje per beetje te vervagen. Het wordt nu moeilijker en lastiger om deze vol te houden. Vandaag gaan we het echter niet hebben over hoe je jouw voornemens kunt volhouden (dat deden we al in december met dit blogbericht). We geven jou wel graag een aantal gouden regels om die gezonde gewoontes WEL vol te houden.


1. Start je dag goed

Niets voor niets is het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag. In eerste instantie is dat omdat je jouw energievoorraad terug moet aanvullen. In tweede instantie omdat we bemerken dat wanneer mensen niet ontbijten, rond tien uur al snel honger krijgen en grijpen naar een snelle en gemakkelijke oplossing. Denk dan maar aan een snelle hap zoals een koek of een snoep. Die koek vult natuurlijk niet, waardoor er al snel naar een tweede koek wordt gegrepen, ...

"Je hoeft geen keukenprinses te zijn om een voedzaam en lekker ontbijt op tafel te toveren"


Dus: start je dag goed met een lekker EN voedzaam ontbijt. Je hoeft er geen keukenprinses voor te zijn. Denk dan maar aan volkoren boterhammen met bijvoorbeeld pindakaas en een stuk fruit. Een yoghurt met havermout. Maar ook gezonde wafels en pannenkoeken (die je kan invriezen en daarna gewoon opwarmen) behoren tot de voedzame alternatieven.


2. Volkoren zal bekoren

Kies steeds voor volkoren producten. Die zullen jou meer vullen op het moment zelf, maar zullen jou ook een langer verzadigd gevoel geven. Daar dat laatste zul je minder snel honger krijgen gedurende de dag.

Daarnaast bevatten volkoren producten naast heel wat vezels, ook heel wat vitaminen en mineralen die jou voorzien van de juiste voedingsstoffen. (meer hierover lees je in een vorige blogpost: een broodnodige vergelijking)


3. De benzine

Nu we het toch hebben over volkoren, hebben we het automatisch over koolhydraten. We weten dat er talloze koolhydraatarme hypes en diëten bestaan, maar we willen benadrukken dat dit hypes zijn en dat koolhydraten horen bij een gezonde levensstijl.


Koolhydraten vullen, ze geven ons energie en een verzadigd gevoel op lange termijn. Het is echter belangrijk dat je kiest voor de juiste koolhydraten: de trage koolhydraten. We besparen jullie de technische uitleg, maar trage koolhydraten bestaan uit verschillende ketens. Deze ketens worden afgebouwd door ons lichaam (het verteringsproces). Dat langer proces zorgt ervoor dat we langer verzadigd blijven. De snelle koolhydraten (zoals bijvoorbeeld suiker) hebben een korte keten (1 of 2), die worden snel afgebroken. Daardoor krijg je sneller honger, heb je meer pieken en eet je dus algemeen gezien meer.

"Het is  belangrijk dat je kiest voor de juiste koolhydraten"



Met andere woorden: kies voor de juiste koolhydraten (zoals volkoren) en schrap deze zeker niet.uidt onze raad: kies voor koolhydraten. Onze diëtiste Eva zegt altijd dat koolhydraten de benzine zijn voor ons lichaam. En zo is dat ook!

4. Afwisseling

We hebben allemaal onze routines en gewoontes. Een van deze ingebakken gewoontes is om elke dag een stuk vlees te eten. We vergeten al snel de alternatieven zoals bijvoorbeeld vis of vegetarisch.

Wissel daarom regelmatig af en eet niet elke dag vlees. Kies voor een stuk vis of ga voor de vegetarische alternatieven. Dat laatste kan in de vorm zijn van een vleesvervanger, maar kan bijvoorbeeld ook een vegetarische pasta zijn. 


5. Kies voor groen

Onze vijfde tip luidt: combineer steeds met groenten. Zorg er voor dat je bij je hoofdmaaltijden (zeker lunch en avondmaal) groenten eet. Als lunch kan dat beleg zijn voor op je boterham, groentesoep, een slaatje. Als avondmaal kan dat een gekookte, gestoomde of gebakken portie groenten zijn.


Groenten zitten boordevol vitaminen en mineralen. Ze zijn caloriearm en daarnaast gaan ze jou bijstaan in jouw hoofdmaaltijden. Met dat laatste willen we zeggen dat doordat je meer groenten eet, je minder vlees, vis of aardappelen eet. Die laatste zijn ook nodig, maar in mindere mate dan we vaak consumeren.

6. Fruitig

Wanneer we het hebben over groenten, denken we automatisch aan… Fruit! Dus hierbij onze zesde tip: ga voor twee à drie stukken fruit per dag.

Fruit is een ideaal tussendoortje omdat ook deze boordevol vitaminen en mineralen zitten en caloriearm zijn. Daarnaast zul je minder snel naar een koek grijpen omdat je namelijk net een stuk fruit hebt gegeten. En grijp je toch naar die koek, dan zul je er minder van eten.

Je kunt bij het ontbijt met een stuk fruit starten door het als beleg te gebruiken of in je yoghurt te verwerken. Je kunt het als tussendoortje eten of zelfs als dessert. De opties zijn eindeloos.

7. Water de rest komt later

De alom bekende leuze, maar daarom niet minder waar. Water hydrateert niet alleen, het vult ook. Daarnaast worden honger en dorst vaak verward door ons lichaam. Het kan dus zijn dat je een hongergevoel ervaart, maar eigenlijk gewoon dorst hebt.

Idealiter drink je 1,5l water per dag. Dat kun je gemakkelijk doen door bij elke maaltijd een groot glas water te drinken. Gedurende de rest van de dag zet je steeds een gevuld glas voor je neus, zo ben je sneller geneigd om ervan te drinken.


Het neveneffect is dan wel dat je wat meer naar de wc moet gaan, MAAR daardoor sta je wat meer recht en beweeg je meer. En dat brengt ons bij ons laatste tip.

8. Beweeg

Gezond leven is meer dan alleen maar gezond eten. Een fit en gezond lichaam is een lichaam dat beweegt. We maken hier wel graag een kleine kanttekening bij: bewegen is niet hetzelfde als sporten. Het is belangrijk om dagelijks een halfuur matig te bewegen. Denk dan maar aan wandelen, fietsen, recreatief zwemmen, …
Dat halfuur hoeft niet eens na elkaar te zijn. Je kunt dus tweemaal een kwartier wandelen. Of een kwartier wandelen en een kwartier fietsen, … Zolang je maar beweegt!.

"Bewegen is niet hetzelfde als sporten"


Daarnaast wordt het ook aangeraden om driemaal maal per week een halfuur intensief te bewegen. Dat kun je bijvoorbeeld gemakkelijk doen met één van onze home workouts.


Met deze acht gouden regels zijn we ervan overtuigd dat je die gezonde levensstijl gemakkelijker volhoudt. En heb je toch ergens hulp bij nodig? Kijk dan even naar onze verschillende formules. We helpen je graag verder.


Sabrine Zarti

Sabrine Zarti is Founder van PersonalFit, voedingsdeskundige en personal trainer. Het is haar missie om mensen naar een gezond(er) leven te helpen en haar kennis te delen.

Hey, your browser is out of date!

We've noticed you're currently using an old version of IE.
We really recommend you update your browser.